دکوراسیون داخلی فروشگاه

دکوراسیون داخلی فروشگاه

پیاده سازی یک دکوراسیون مناسب برای فروشگاه از مهمترین بخش ها برای راه اندازی و رونق بخشیدن به آن است. در صورتی که یک فروشگاه دکوراسیون جذابی داشته باشد اجناس موجود در آن به راحتی به فروش می رسد اما اگر دکوراسیون مناسبی برای فروشگاه تعریف نشده باشد بهترین اجناس هم در قفسه ها خاک می خورند. هدف از طراحی داخلی مغازه یا فروشگاه تنها به وجود آوردن محیطی زیبا نیست بلکه باید بستری به وجود بیاید تا بتواند مشتری ها را به خود جلب کند به صورتی که افراد تمایل داشته باشند اوقات بیشتری را در فروشگاه شما سپری کنند و به این ترتیب برای خرید کردن تشویق بشوند. افرادی که به صورت حرفه ای برای فروشگاه ها طراحی انجام میدهند به خوبی بر این امر واقفند که حتی یک میز هم که در فضا قرار میگیرد می تواند تاثیر بسیار زیادی در جذابیت فضا داشته باشد .

رنگ بندی دکوراسیون فروشگاه

با در نظر گرفتن علم روانشناسی لازم است تا برای فروشگاه ها 2 نوع رنگبندی داشته باشیم که هر یک از این رنگ ها وظیفه ای خاص را بر عهده دارند :

  1. رنگ اصلی که برای چیدمان فروشگاه انتخاب می شود لازم است تا حدود 80 درصد از آن را به خود اختصاص دهد و این رنگ باید به گونه ای انتخاب شود که بسیار آرامش بخش و دلنشین باید تا مشتری ها و مراجعه کنندگان به آن جذب شوند و خرید کنند .
  2. رنگ دوم به عنوان مکملی برای رنگ اصلی انتخاب می شود و 20 درصد از رنگبندی موجود را پوشش میدهد و در انتخاب آن باید به گونه ای عمل شود که بتواند جلب توجه کند و بتوان از آن در خصوص قیمت ها ، تخفیفات مناسبی ، پیشنهادات ، تبلیغات و ... استفاده کرد .

در کشور های پیشرفته مثل آمریکا و اروپا بین یک طراح داخلی و یک طراح فروشگاه تفاتهایی وجود دارد . طراحی شیک و جسورانه ای که یک طراح داخلی انجام می دهد ممکن است برای هر فضایی مناسب باشد اما به دلیل کم توجهی و عدم اطلاعات کافی می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش و کسب و کار داشته باشد .

در پی تحقیقات کشور آمریکا که بر روی یک فروشگاه انجام شده است به این صورت که در مدت زمانی 2 هفته پوشش کف و دیوارهای فروشگاه به همراه کانتر مود در آن به رنگ قرمز براق در نظر گرفته شد و نتایج به دست آمده نشان داده است که افرادی که قبلا در آن فروشگاه رفت و آمد داشتند در این بازه ی زمانی کمتر در آن توقف میکردند. به همین دلیل است که در رستوران ها و فست فود ها این رنگ به عنوان رنگ اصلی در نظر گرفته می شود اما به هیچ عنوان نباید رنگ غالب یک فروشگاه باشد چرا که در جایگاه رنگ اصلی بسیار خسته کننده می شود اما در صورتی که به عنوان مکمل از آن استفاده شود بسیار مفید است و روی تسریع در تصمیم گیری مشتریها تاثیر دارد . 

تاثیر چیدمان محصولات در دکوراسیون مغازه

باید سعی شود محصولات پرفروش تر و جذاب تر ، بیشتر در معرض دید مشتری قرار گیرند
و محصولاتی که مشتری کمتری دارند در قفسه های پایین تر قرار گیرند.
چراکه نحوه چیدمان محصولات هم در طراحی دکوراسیون مغازه از اهمیت خاصی برخوردار است
همچنین دسته بندی مناسب محصولات در دکوراسیون مغازه نه تنها تأثیر زیادی در فروش بیشتر دارد
بلکه به مشتری کمک می کند تا به راحتی بتواند محصول مورد نظر خود را در فروشگاه شما بیابد.

طراحی مسیر حرکت مشتری

مسیر حرکت مشتری بسته به طرح کلی دکوراسیون مغازه  متفاوت خواهد بود.
کاری که شما باید انجام دهید این است که مسیر حرکت مشتری را با طراحی دکوراسیون مغازه تنظیم کنید.
پس از اینکه متوجه شدید مشتری شما به کدام سمت تمایل دارد، باید مسیری را برای هدایت مشتری به سمت بازدید سایر اجناس فراهم کنيد.
مسیر را طوری طراحی کنيد که محصولات شما به بیشترین حد ممکن در معرض دید مشتریان قرار گیرند.
اين کار احتمال خرید را افزایش میدهد .

هیچ روش قاطعی برای ایجاد مسیر وجود ندارد
و متناسب با مساحت و نقشه مغازه می‌توان مسیرهای متعددی را ارائه کرد.

به عنوان مثال میتوان :

  • از مسیرهای دورانی به سمت راست استفاده کرد.
  • مغازه را به چند قسمت تقسیم کنید و هر بخش را با رنگ يا اجناسی خاص مشخص می‌کنند.

نکته حائز اهميت اين است که دکوراسیون مغازه بايد طوری باشد که مشتری کل مسير را طی کند.
يکى از ترفندها اين است که در پايان مسير، کالايی خاص و جذاب قرار داده شود
تا مشتری را برای طی کردن کل مسير تشويق کند.

 


چاپ